روتور الکتروموتور

قفس روتور یک موتور القایی . چرخش قفس برای وضوح کمی اغراق آمیز است.

روتور یک یا آرمیچر موتور الکتریکی یا ژنراتور قسمت دوار است. بسته به نوع موتور الکتریکی، روتور ساختار متفاوتی دارد. استفاده می شود به عنوان مثال، آرمیچرهای قفس سنجابی برای موتورهای القایی (همچنین به عنوان موتورهای ناهمزمان شناخته می شوند ) برای موتورهای سنکرون یا موتورهای DC ، در حالی که سیم پیچ های روتور باید وجود داشته باشد.

تاریخچه روتور الکتروموتور

یک نمونه اولیه از چرخش الکترومغناطیسی اولین ماشین چرخشی بود که توسط آنیوس جدلیک با آهنرباهای الکترومغناطیسی و یک کموتاتور در سال‌های 1826-1827 ساخته شد. دیگر پیشگامان الکتریسیته عبارتند از Hippolyte Pixii ، که در سال 1832 یک ژنراتور جریان متناوب ساخت، و ویلیام ریچی یک ژنراتور الکترومغناطیسی با چهار سیم پیچ روتور، یک کموتاتور و برس ساخت (همچنین در سال 1832). توسعه ماشین‌های دوار به زودی شامل کاربردهای مفیدتری مانند موتور الکتریکی موریتز هرمان فون جاکوبی در سال 1834 می‌شد که می‌توانست 10 تا 12 پوند را با سرعت یک پا در ثانیه، حدود 15 وات قدرت مکانیکی، بلند کند. توصیف کرد در سال 1835، فرانسیس واتکینز یک “اسباب بازی” الکتریکی را که ساخته بود . او به طور کلی یکی از اولین کسانی است که قابلیت تعویض موتور و ژنراتور را درک می کند.

الکتروموتور

اصل عمل روتور الکتروموتور

موتور سری AC دارای هر دو سیم پیچ در استاتور و روتور است. از طریق برس های کربن در استاتور و کموتاتور روی روتور، یک مدار با جفت سیم پیچ های مختلف به دست می آید. از آنجایی که روتور همیشه تحت تأثیر دو میدان مغناطیسی کمی می چرخد ​​(استاتور در مقابل روتور)، سیم پیچ های مختلف در روتور بارها و بارها در مدار سوئیچ می شوند . در نتیجه، روتور به چرخش خود ادامه می دهد و سرعت آن می تواند بدون بار مکانیکی بسیار بالا باشد. (راه اندازی موتور سریال)

در موتورهای DC، جهت چرخش توسط قطبیت اعمال شده ولتاژ تعیین می شود (به شرط اینکه استاتور به طور دائم مغناطیسی باشد!) در استاتورهای الکترومغناطیسی، جهت چرخش به همان روشی که موتور AC معکوس می شود، انجام می شود. موتورهای AC معمولا آهنرباهای دائمی در استاتور ندارند. در موتورهای AC، این با معکوس شدن قطبیت (فقط) سیم پیچ های استاتور تعیین می شود.